Thursday, April 2, 2009

NaSiHaT iBLiS PaDa NaBi NuH...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…

Tahu tak kawan2 sume, di antara manusia yang dpt nikmat umur yang paaling panjang di dunia ini ialah Nabi ALLAH Nuh AS..

Al-Quran mengatakan bahawa Nabi Nuh pernah hidup bersama2 kaumnya selama 950 tahun (lamanyerr).. Sepanjang masa itu Nabi Nuh telah menyeru mereka pada jalan Allah, namun hanya cikit dari mereka yang mengikut dakwah n seruan baginda..

Nabi Nuh ni punya la dok dakwah, tarbiyah, usrah, daurah, mcm2 la kat dorg nih, tp, dorg ni sgt la xmau ikut dakwah Nabi..Kalau setakat xikut je xpe gak, leh consider lg, tp, dorg ni mengganggu gerak dakwah Nabi, susahkan Nabi, kaco Nabi, dll..

Dipendekkan cite, satu hari, akibat Nabi Nuh dah xthn sgt, Nabi Nuh pun tadah tangan memohon kepada Allah (SAW) agar ditimpakan bencana kepada umatnyer tuh. Allah pun mengabulkan permohonan baginda.




Lepas beberapa lama, Nabi Nuh diperintahkan oleh ALLAH utk buat kapal yg sgt besar yang boleh memuat semua jenis makhluk yg hidup. Allah akan menurunkan hujan yang sangat lebat dan mengalirkan banjir yang sangat besar sehingga tiada satu pun dari mereka yang kafir akan tertinggal.(dorg sume akan mati lemas..drowning2…)

Tiba waktunya, apa yang ditentukan oleh Allah pun berlaku.. Bersama2 semua pengikutnya dan segenap pasangan makhluk yg wujud di bumi ni ketika tu, (dinasour mgkin xde kot) naik ke atas bahtera Nabi Nuh itu tadi. Hujan turun membasahi bumi.. Nabi Nuh memperhatikan satu persatu dari mereka yang ada di kapal. Tiba-tiba mata baginda memandang seorang lelaki tua yang tidak baginda kenali.

“Kamu ni ye sape yer???” asked Nabi Nuh.

“Aku Iblis,” he replied.

Iblis sgt la hebat..dia boleh hadir di mana saja dia mahu. Tau je dia cmne nk ceroboh masuk bahtera Nabi Nuh tu tadi..





Dia blh lepas masuk ke bahtera tu, bukan kerana dia ni makhluk ajaib, tetapi dia memang sangat gigih memperjuangkan usahanya. (GIGIH; satu ciri yg blh kite contohi dari iblis..)

“Apesal kamu nk ikut kami ha??” tanya Nabi Nuh lagi.

“Aku bukan nak ikut kapal kamu sgt or nak selamatkan diri dgn kamu. Aku just nk ganggu hati para pengikutmu. Biarlah tubuh mereka bersamamu as long as hati mereka bersamaku,” jawab Iblis dgn terus terang dan ikhlas.

Iblis ni kan, dia jujur tau..(JUJUR, satu lg ciri yg leh dicontohi dari iblis..) dia memang tidak pernah menyembunyikan niat jahatnya untuk merosakkan kite. Bagi iblis, kite sume dah tahu siapa dia. Sejak zaman Nabi Adam sampai la ke hari kiamat nnti. So, buatpe dia nk bohong2 lagi dak? (tapi yg peliknyer, kite yg dah tau hakikat iblis ni pun, still dok ikut iblis lg..pening2..p/s: ALLAH campakkanlah hidayah pada kami..)

“Wahai musuh ALLAH, keluarlah engkau dari bahteraku ini!” Nabi Nuh kate kat Iblis.

Iblis buat dek je. Sebelum Nabi Nuh, ALLAH pun dah penah halau dia dari syurga, tp dia relax je, terus tabah n cekal dalam menggoda manusia..(hebat la plak iblis nih..)

Iblis bersuara, “Wahai Nuh, aku ade lima strategi yang dengannya aku leh jamin aku akan dpt mencelakakan umat2mu. Aku akan bgtau kat kamu 3 yg first, tapi yg lg dua, aku sembunyi ek?? Ok??”

Kemudian Allah mewahyukan pada Nuh agar xyah dengar yang tiga tu, tapi dengar yg dua tu je..(yg iblis nk sembunyikan tu..)

“Aku tidak interested la nk dengar tiga strategi engkau itu, tapi dua strategi yang engkau nk sembunyikan tu, klu blh, aku nk tau..ok??” jawab Nuh.

Iblis berkata, “Ok, xde hal..erm…wahai Nuh, aku akan berusaha all-out utk membinasakan umat2mu dengan 2 ways: pertama, dengan cara menanamkan sifat dengki dalam hati2 mereka; and secondly dengan cara menanamkan sifat serakah dalam jiwa2 mereka.

Wahai Nuh, kerana sifat dengki tu la, maka aku dilaknat oleh Allah dan dijadikannya sebagai syaitan yang terkutuk. Aku dengki ngn Adam kerana dia dimulaikan lebih dari aku…Dan wahai Nuh, kerana serakahlah maka Adam menghalalkan segala makanan yg ada di syurga. Dengan dua sifat ini la,ALLAH keluarkan kami dari syurga.

Setelah kapal Nabi Nuh selamat mendarat dengan semua penumpangnya, tiba-tiba si Iblis datang lagi mendekati Nabi Nuh..Dengan suara yang amat merdu dia berkata pada Nuh, “Aku sangat berterima kasih padamu, lebih dari semua makhluk yang ada di muka bumi ini.”

“Terima kasih utk plak nih??” tanya Nabi Nuh ingin tahu.

“Permohonanmu agar umat2mu yg ingkar itu dibinasakan telah dikabulkan oleh Allah. Dengan cara itu bererti engkau telah meringankan bebananku,” kata Iblis.

“Wahai Nuh, jangan sekali-kali engkau bersikap dengki kerana ia telah menghantarku pada keadaanku seperti ini (iblis hidup dlm buangan). Dan jangan sekali-kali engkau serakah kerana ia telah menghantar Adam seperti yang telah dialaminya.” Kata2 terakhir iblis…

Then, iblis pun menghilangkan diri, terus cekal n tabah menggoda umat manusia..

Kawan2, byk benda yg nk ditekankan kat sini, bkn semata2 kepada dua pesanan iblis tu jer..

Antara yg kite leh dpt dari kisah ni ialah, dakwah bkn satu jalan yg mudah, yg xde halangan, yg pendek..dakwah adalah satu jalan yg panjang, yg memerlukan pengorbanan, masa, tenaga, dan ketekunan..

Selain berdakwah, kite hendaklah rajin3 berdoa utk ALLAH kurniakan hidayah n rahmat buat sume..(sbb tugas bagi hidayah bkn tugas kite, tugas kite menyampaikan je..leh rujuk 28:56)

Marilah kawan2, kite sama2 jadi seperti pohon mangga..walaupun org baling batu kat kite, kite tetap berikan buah yg manis kat org..jgn sesekali kite doakan keburukan kepada org lain..kite menyeru org dgn hikmah..(16:125)






Last but not least, kawan2 berhati2lah kite ngn iblis n bisikan2nya..iblis berjanji akan jadikan maksiat di bumi ini kelihatan indah utk kite, (maksudnya, bila buat maksiat, xrase pape, rase best jer..(15:39)), jadikanlah dia musuh kite yg sebenarnya..(35:6)..insyaALLAH..

Waallahu’alam..

Moga yg memesan lebih mengingati dari yg dipesan…

Wassalam…


004 SIXREYES

1 comment:

ChoCoHolic said...

salam...alhamdulillah satu penulisan yang baik...

semoga kita dapat amek pengajaran dari kisah sang iblis nih...

sekian, wassalam..

002 - SIXREYES