Tuesday, March 31, 2009

Islami Ya Quds

Islami Ya Quds
Album :
Munsyid : Shoutul Harokah



Islami ya qudsu inna lil fida’
Zi yadii in maaddatid-dunya yada
Abadan kan taskiini abada
Innai arju ma’a yaumi ghada

Islami ya qudsu inna lil fida’
Zi yadii in maaddatid-dunya yada
Abadan kan taskiini abada
Innai arju ma’a yaumi ghada

Huwa ma’ie qalbi wa ‘azmi lil-jihad
La amiilu la amallu la aliin

Huwa ma’ie qalbi wa ‘azmi lil-jihad
La amiilu la amallu la aliin

Laki ya…qudsu salaama wa salaaman ya bilaadii
In rama…baghyus-sihaama
Attaqiiha bi fuaadii
Waslami fii kulli hiin (x2)

Muslimun ana banaani man bana
Masjidal aqsal-lazi ayantana
Waqfatus-sokhrati fiima bainana
Bi wuquufid-dahri waqfati ana

Muslimun ana banaani man bana
Masjidal aqsal-lazi ayantana
Waqfatus-sokhrati fiima bainana
Bi wuquufid-dahri waqfati ana

Lilkifaahi wal jihadi lil bilad
La amiilu la amallu la alin

Lilkifaahi wal jihadi lil bilad
La amiilu la amallu la alin

Laki ya…qudsu salaama wa salaaman ya bilaadii
In rama…baghyus-sihaama
Attaqiiha bi fuaadii
Waslami fii kulli hiin (x2)

Islami ya qudsu inna lil fida’
Zi yadii in maaddatid-dunya yada
Abadan kan taskiini abada
Innai arju ma’a yaumi ghada

Huwa ma’ie qalbi wa ‘azmi lil-jihad
La amiilu la amallu la aliin

Huwa ma’ie qalbi wa ‘azmi lil-jihad
La amiilu la amallu la aliin

Lil ulaa abna’al-qudsi lil ulaa
Wa bi qudsi syarri fil-mustaqbala
Wa fidalli qudsi lid-dunya falaa
Ado’ul islami lillah awwala

Lil ulaa abna’al-qudsi lil ulaa
Wa bi qudsi syarri fil-mustaqbala
Wa fidalli qudsi lid-dunya falaa
Ado’ul islami lillah awwala

Jaanibal aisaaru qalbuhul fu’aad
Wa bilaadi hiya bi janbil-yamin

Jaanibal aisaaru qalbuhul fu’aad
Wa bilaadi hiya bi janbil-yamin

Laki ya…qudsu salaama wa salaaman ya bilaadii
In rama…baghyus-sihaama
Attaqiiha bi fuaadii
Waslami fii kulli hiin (x2






005-SIXREYES






Saturday, March 28, 2009

DAKWAH! DAKWAH! AND......DAKWAH!




Dalam topik kali ini ana nk petik skit psl salah satu tanggungjawab kite sebagai seorng Islam iaitu menyampaikan AGAMA ISLAM atau kalo kurng formal nye berdkwah ttg Islam itu. Bende ni ana da ulang byk kali da, bhw manusia(umat Islam khususnye) diutskan ke dunia ini utk menjalankan 3 tanggugjwb iaitu sebagai:
a) Khalifah (2:30)
b) Da’ei (12:108)

c) ‘abid (51:56)

Tapi yang peliknye manekah umat Islam pada hari ini? Bukankah kita percaya bhw kita adlah umat yang terbaik. Bukankah kita sendri bermegah-megah dengan kehebatan Islam itu sendri? Malah Allah berfirman dlm surah ali Imran, ayat 110:

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik.

Bukankah kite sebagai umat Islam perlu yakin bhw Islam itu benar dan tiade agama setandingnye? Bukankh kite telah mewarisi Al-Quran dari Rasullulah SAW yg amt kite cintai? Bukankh juge dalam Al-Quran itu sendri sarat dengan firman2 Allah yg menyuruh kite mengajak orng ke dlam Islam atau dlm bhse mudahnye berdakwah. Dalam surah ali Imran, ayat 104:

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepadakebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik,serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.

Dan dalam surah al-Nahl, ayat 125:

Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.

Lihatla…….bukankah dalm Al-Quran itu sendri tlh memberi gambaran jelas ttg keperluan berdakwah ini? Tetapi mengape penyebaran Islam itu lemah berbanding agama2 laen? Kalo kite tgk agama Kristian itu sendiri giat bergerak dlam dakwah mereka walaupn di Negara Islam seperti Malaysia. Adakah ini menandakan umat Islam itu sndri x yakin dgn agama mereka sndri? Atau adakah kite telah anggap berdakwah ni hanye tanggungjawb ustaz2 or ahli2 agama shje? Atau mungkin kite fikir berdakwah ni da “old fasion” or da x relevan dlam generasi sekarng ini? Sukakah kite melihat Islam diperlekehkn atau dilabelkan sebagai ”terrorist”?


Sedarlah wahai saudara2 ku sekalian. Sesungguhnye hidup atau matinye Islam pade mase akan datng bergantung pde usaha mnyeber dakwah itu. Kalo kite x ambil langkh dari sekrng siapa yg nk kite harapkan......pastinye generasi2 sekrng ini. Kita x bleh melihat bhw Islam hnye bleh disampaikn oleh ustaz2 shje. Pastinye kite sebagai umat Islam itu sendri ade kewajipan berdakwah itu. Dan kalo kite x laksanakan kewajipan ini, Allah sendri telah berfirman dlm surah an-Nisa’ ayat 133:

Jika Allah menghendaki, nescaya Ia musnahkan kamu wahai umat manusia dan Ia datangkan gantinya dengan umat-umat yang lain. Dan adalah Allah Maha Kuasa melakukan yang demikian itu.

Maka rugilah kita jika kita abaikan tanggugjawb yg sememangnye menjadi tugas kita sejak ghazali lagi. Bak kata seorng ahli SIX REYES yg menarik hati ana: Rugilah kita kalo Islam bangkit pade satu hari nnt, dan kita tidak tergolong dlm kalangan orng2 yg membangkitkan Islam nnt.


So, bangkitlah wahai saudara2 ku sekalian. Marilah kita memartabatkan semula agama Islam yg suatu ketika dulu menjadi rujukan dunia. Gunakanlah segala cara yg diiktiraf syariat dlm menyampaikan Islam ini kpd teman2 manusia di seluruh dunia. Mereka yg bukan Islam juga mempunyai hak dalam menikmati kemanisan Islam itu. So what are we waiting for?? Let’s do it….


DAKWAH! DAKWAH! AND….. DAKWAH!

003-SIXREYES



Thursday, March 26, 2009

Daylight Saving Time

Daylight saving Time(DST) adalah satu sistem yang mengkedepankan masa supaya waktu tengahari mempunyai lebih cinar cahaya matahari berbanding waktu pagi.Biasanya jam akan diubah awal satu jam apabila hampir kepada musim bunga dan diubah kembali kepada jam asal apabila tiba musim luruh.

Daylight saving time (DST) pertama sekali diperkenalkan pada 1907 oleh seorang jurubina bernama William Willet. Sejak itu banyak negara telah mengaplikasikan sistem ini di negara masing-masing.

Sistem ini pernah menjadi satu kontroversi. Dengan menambah cahaya matahari pada waktu tengahari memberi banyak faedah kepada industri perniagaan, sukan dan aktiviti-aktiviti lain yang memerlukan cahaya matahari.

DST berpotensi menjimatkan tenaga elektrik. Penundaan masa matahari terbenam dan matahari terbit mengurangkan pengunaan cahaya buatan manusia (cahaya lampu) pada waktu petang dan meningkatkan pengunaannya pada waktu pagi.

Pada tahun ini di Poland DST bermula pada 29hb March 2009 Jam 2 a.m. akan diawalkan ke jam 3 a.m.. Sesiapa yang berkenaan sila tukar jam anda kalau tak nak ketinggalan =)


006-SIXREYES

Gerakan Freemasonry - Musuh Dalam Menghancurkan Islam

FREEMASONRY secara umum diterjemahkan sebagai pertubuhan persaudaraan dan dalam kamus dwibahasa ia memberi erti semangat persaudaraan sesama ahli pertubuhan.

Jika dilihat pada zahir pengertian itu, tiada apa yang tidak kena padanya.

Tetapi sedar atau tidak, ia suatu pertubuhan yang sangat bahaya kepada umat Islam kerana agendanya untuk melenyapkan ketaatan beragama, sekali gus menimbulkan kecelaruan di kalangan masyarakat dunia.

Buku Gerakan Freemasonry - Musuh Dalam Menghancurkan Islam membongkar pergerakan organisasi Yahudi antarabangsa itu yang bekerja untuk menghancurkan kesejahteraan manusia serta merosakkan kehidupan politik, ekonomi dan sosial.

Gerakan itu dipelopori orang Yahudi yang ingin mengambil tanah Palestin dan membina Haikal Sulaiman di bawah runtuhan Masjidil Aqsa, seterusnya melebarkan kuasa ke Syria, Iraq, Jordan, Mesir dan Madinah.

Ia ditubuh serta dirancang oleh Yahudi untuk memusuhi semua agama secara umum dan Katolik khususnya, namun kemudian mereka mengalih perhatian kepada agama Islam sebagai musuh utama.

Buku ini membincangkan secara terperinci agenda dan dakyah yang cuba dimajukan Freemasonry serta sekutunya yang berantaian di seluruh dunia dalam usaha memberikan kesedaran kepada umat Islam.

Antara misi Freemasonry seperti dilaporkan ialah menyebarkan ideologi ilhadiyah iaitu suatu fahaman tidak mempercayai kewujudan tuhan dan tidak menganuti sebarang agama.

Buktinya sebagaimana kata seorang Freemasonry, Proudon: "Freemasonry adalah suatu penyangkalan terhadap kepentingan agama. Apabila ada seseorang anggota Freemasonry yang berkata-kata mengenai kewujudan tuhan, maka yang dimaksudkan adalah alam dan kekuatan material atau mereka menganggap tuhan dan manusia sebagai suatu benda."

Menurut penulis muda ini, kedua-duanya berkelulusan dari Universiti al-Azhar, gerakan terbabit juga menubuhkan pelbagai pertubuhan bersifat kemanusiaan dan kebajikan seperti pertubuhan Bahaiyah, Kesaksian Yehova dan pertubuhan yoga.

Pertubuhan Bahaiyah misalnya, timbul di Iran pada 1844, diasaskan seorang Yahudi yang menyamar sebagai orang Islam menggunakan nama Mirza Muhammad Ali Syirazi yang meninggal dunia pada 1853.

Ia dikatakan timbul di kalangan Syiah Imamiyah di sebuah kawasan bernama Syirazi di wilayah Iran.

Mirza Ali dikatakan mendakwa dirinya 'albab' yang bermaksud pintu.

Beliau mendakwa dirinya menjadi pintu bagi kaum Syiah atau seluruh umat Islam yang akan mentadbir mereka bersama imam yang ditunggu-tunggu kedatangannya pada akhir zaman.

Perkataan albab diambil daripada sabda Nabi yang bermaksud: "Aku kota ilmu dan Ali adalah pintunya."

Menurut fahaman Syiah, Saidina Ali adalah pintu yang dimaksudkan itu, tetapi Mirza Ali mendakwa dirinya seperti dimaksudkan hadis terbabit dan menamakan ajarannya sebagai Babiyah atau Bahaiyah.

Fasa awal penubuhannya, pergerakan ini mendapat sambutan menggalakkan kerana pada zahirnya cenderung kepada amalan Islam tulen, tetapi kemudian ia jelas menyeleweng daripada kehendak Islam.

Mirza Ali merumuskan agama Islam, Yahudi dan Kristian adalah agama yang datang dari Tuhan dengan mengajak semua penganut agama terbabit membubarkan agama mereka dan membentuk agama yang satu dipanggil dinullah atau agama antarabangsa.

Sekiranya dikaji fahaman itu lebih mendalam, kesannya boleh mengakibatkan manusia meninggalkan semua agama mereka seterusnya membawa mereka kepada ilhadiyah sebagaimana matlamat dikehendaki Freemasonry.

Mereka yang mengikuti ideologi Bahaiyah menganut fahaman wahdatul wujud iaitu penyatuan antara makhluk dan tuhan.

Fahaman ini sudah tentu ternyata sesat dan syirik kepada Allah yang Maha Esa.

Pergerakan Illumanity (cahaya), ditubuhkan Adam Weishaupt pada 1776. Beliau seorang anggota Freemasonry yang murtad daripada Kristian serta meninggal dunia pada 1830.

Illumanity dinisbahkan kepada satu daripada kumpulan Yahudi. Mereka menamakan Illumanity sempena nama iblis, selaku pemerintah tunggal alam ini dengan pusat pentadbirannya di Segitiga Bermuda, tempat tinggal Dajjal.

Lambang pertubuhan terbabit dikatakan terdapat pada mata wang Amerika Syarikat, menunjukkan negara itu dikuasai bangsa Yahudi. Pereka mata wang itu seorang anggota Freemasonry daripada pergerakan Illumanity, Pat Robertson.

Antara matlamatnya ialah menghapuskan sistem warisan harta pusaka, semangat cintakan tanah air dan semua agama sedia ada di dunia supaya manusia dapat dipaksa menganuti ideologi bersifat antarabangsa.


dipetik daripada ulasan buku:
Gerakan Freemasonry - Musuh Dalam Menghancurkan Islam

PANCASILA KITA..





matlamat.jpg picture by count_floyd2000




006 SIXREYES




Tuesday, March 24, 2009

AL-QURAN VS. HANDPHONE..




al-quran.png ....kalamullah.... image by zedkhalilah




Ever wonder what would happen if we treated our Quran like we treat
our cell phone?

What if we carried it around in our purses or pockets?

What if we flipped through it several time a day?

What if we turned back to go get it if we forgot it?

What if we used it to receive messages from the text?

What if we treated it like we couldn't live without it?

What if we gave it to friends as gifts?

What if we used it when we traveled?

What if we used it in case of emergency?

This is something to make you go....hmm...where is my Quran?

Oh, and one more thing.

Unlike our cell phone, we don't have to worry about our Quran being
disconnected

Makes you stop and think 'where are my priorities? And no dropped calls!

So friends, make your decision...

AL-QURAN or HANDPHONE???



004 SIXREYES

Salam semua,

Di sini ingin saya kongsi beberapa pertanyaan yang sering berlegar di kepala yang serabut ini setiap hari..

1) Apakah dosa yang telah ku lakukan pada hari ini?
2) Berapa banyakkah jumlah dosa yang telah ku lakukan pada hari ini?
3) Berapa kali perlu ku pohon ampun daripada Allah untuk semua dosaku ini?
4) Adakah hari ini lebih baik daripada semalam?
5) Bagaimanakah pula dengan hari esok?
6) Apakah Allah akan mengampunkan dosa-dosaku ini?

Di kala hati dalam kerisauan, saya terbaca beberapa ayat mengenai kebesaran Allah SWT.. Maka serta merta hati ini menjadi sayu..

Daripada Anas r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Allah Ta'ala berfirman:
Wahai anak Adam! Selagi mana engkau meminta, berdoa dan mengharapkan Aku, Aku akan ampunkan apa-apa dosa yang ada pada dirimu dan Aku tidak peduli.
Wahai anak Adam! Seandainya dosa-dosamu banyak sampai mencecah awan langit kemudian engkau memohon ampun kepadaKu, nescaya Aku akan ampunkan bagimu.
Wahai anak Adam! Sesungguhnya engkau, andainya engkau datang mengadapKu dengan dosa-dosa sepenuh isi bumi, kemudian engkau datang menghadapKu tanpa engkau mensyirikkan Aku dengan sesuatu, nescaya Aku akan mengurniakan untukmu keampunan sepenuh isi bumi. (Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi).

Allah Ta'ala tak pernah jemu mengampunkan dosa hambaNYA.
Persoalannya, adakah kita selaku hambaNYA yang banyak berdosa ini pernah rasa jemu atau lupa dalam memohon keampunan Allah? Atau kita hanya memohon keampunan ketika solat 5 waktu sahaja?

Sama-samalah kita perbanyakkan istighfar dengan harapan dosa yang kita lakukan setiap hari akan terhapus dan diampun oleh Allah. Insyaallah.

Maha Suci Allah tuhan yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..

Pesanan buat rakan-rakan sekalian:
Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkan, samada di dalam sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd ALLAH. Wahai sahabat, sesungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkan daku tikaku leka, tenangkanlahku tika aku bersedih, pujuklah daku tika aku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga ALLAH agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.....

Imam Syafie pernah berkata:
"Ku mencintai sahabatku dgn segenap jiwaku. Sahabat yg baik adalah seiring dgnku & menjaga nama baikku ketika aku hidup @ selepas aku mati. hulurkan tangan kepada sahabatku utk berkenalan krn aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri. aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yg tidak luntur baiknya dlm suka & duka. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya....."

Sekian, Wassalam

002 - SIX REYES

Monday, March 23, 2009

LELAKI ITU


Lelaki itu,

Hadir di hatiku,
Menghilang resah yang kerap terbuku,
Mengungkai cinta menambah rindu,
Mungkin suatu masa akan ketemu.

Lelaki itu,
Kecilnya duka,
Hidup tanpa ayah dan bonda,
Tiada sedikit keluhan di dada,
Mengharungi hari dengan RahmatNya.

Lelaki itu,
Indah akhlaknya,
Bersih hati dan cukup mulia,
Mendapat restu langit dan dunia,
Membawa kebenaran untuk semua.


Lelaki itu,
Membawa perubahan,
Hira’ memanggil menukar haluan,
Bacakanlah…..permulaan Al-Quran,
Menyebut Tuhanmu yang menciptakan.

Lelaki itu,
Terlalu teguh,
Mudah menarik untuk dibutuh,
Tidak ampuh dan tetap utuh,
Merawat jiwa-jiwa yang sedang runtuh

Lelaki itu,
Jiwanya cekal,
Thaif saksi usah disangkal,
Kocakkan darah sabar dibekal,
Mengajak jahiliyiah menukar amal.

Lelaki itu,
Pemimpin sejati,
Tidak pernah mementing diri,
Ditiup angin gagah berdiri,
Terus maju menjulang panji.

Lelaki itu,
Telah kembali,
Memikirkan umat sebelum pergi,
Terlalu kasih kepada kami,
Apa balasan yang telah diberi?



-Berikan aku sepuluh orang pemuda, maka aku akan menggoncang dunia-
001-SIXREYES

THE SEVEN DANGEROUS...



DON'T ACT THE 7 ACTIONS BELOW
AFTER YOU HAVE A MEAL



1) -Don't smoke- (especially malboro light..hehehe..)

Experiment from experts proves that smoking a cigarette after meal is comparable to smoking 10 cigarettes (chances of cancer is higher). One patient already got COPD..huhu.


(bukan uncle punya..)

2) -Don't eat fruits immediately-

Immediately eating fruits after meals will cause stomach to be bloated with air. Therefore take fruit 1-2 hr after meal or 1hr before meal. If you still eat fruit after meal, it will slow down ur digestion, then ur stomach will become like "tapai yg diperam".





3) -Don't drink tea-

Because tea leaves contain a high content of acid. This substance akan menyebabkan the protein content in the food we consume to be hardened thus difficult to digest.






4) -Don't loosen your belt-

Loosening the belt after a meal will easily cause the intestine to be twisted & blocked. Maybe intestine tergeliat kot..


n i d o k i d o s


5) -Don't bathe-

Bathing after meal will cause the increase of blood flow to the hands, legs & body thus the amount of blood around the stomach will therefore decrease. This akan melemahkan the digestive system in our stomach.


n  i d o  k i d    o  s
(cian..mandi dlm sink basuh pinggan)

6) -Don't walk about-

People always say that after a meal walk a hundred steps and anda akan hidup until 99. In actual fact, this is mengarut. Walking will cause the digestive system to be unable to absorb the nutrition from the food we intake.


n i d o k i d o s



7) -Don't sleep immediately-

The food we intake will not be able to digest properly. Thus will lead to gastric & infection in our intestine. Oxygen goes to ur stomach instead of ur brain!!



(bukan Din la..maaf, tekaan anda salah..hehe)



"Akal yg cerdas datangnya dari badan yg sihat"
-hukama'-


-moga yang memesan lebih mengingati dari yg dipesan-
004 SIXREYES

UKHUWAH KITA

"Ukhuwah yang terbina bukan kuntuman BUNGA...tapi TASBIH.
Ada AWAL tiada PENGHUJUNG...
dicipta demi kasihNya,
dicantum demi cintaNya, diratib demi redhaNya"




di Centrum bersama akh Idris



-CEBISAN KENANGAN-

ukhwah yang terbina persis sekuntum bunga
meski pun kini kita terpisah demi kasih-Nya
namun cebisan kenangan kita
sentiasa bermain di bayangan mata
detik waktu yg berlalu
menjadi memori kau dan aku

sewaktu kita bersama saling setia menimba ilmu
tanpa mengeal erti penat jemu
igatkah kau lagi
kita bersama memijak onak duri
ditanah gersang mengutip semangat suci
kini segalanya tersurat dalam sanubari

bersabarlah dengan ketetentuan-Nya
ada rahmat yg tersembunyi
bertemu berpisah kerana Allah
lumrah kehidupan insan beriman
moga saat nan indah
ku harap berulang lagi



005-SIX REYES