Thursday, March 26, 2009

Daylight Saving Time

Daylight saving Time(DST) adalah satu sistem yang mengkedepankan masa supaya waktu tengahari mempunyai lebih cinar cahaya matahari berbanding waktu pagi.Biasanya jam akan diubah awal satu jam apabila hampir kepada musim bunga dan diubah kembali kepada jam asal apabila tiba musim luruh.

Daylight saving time (DST) pertama sekali diperkenalkan pada 1907 oleh seorang jurubina bernama William Willet. Sejak itu banyak negara telah mengaplikasikan sistem ini di negara masing-masing.

Sistem ini pernah menjadi satu kontroversi. Dengan menambah cahaya matahari pada waktu tengahari memberi banyak faedah kepada industri perniagaan, sukan dan aktiviti-aktiviti lain yang memerlukan cahaya matahari.

DST berpotensi menjimatkan tenaga elektrik. Penundaan masa matahari terbenam dan matahari terbit mengurangkan pengunaan cahaya buatan manusia (cahaya lampu) pada waktu petang dan meningkatkan pengunaannya pada waktu pagi.

Pada tahun ini di Poland DST bermula pada 29hb March 2009 Jam 2 a.m. akan diawalkan ke jam 3 a.m.. Sesiapa yang berkenaan sila tukar jam anda kalau tak nak ketinggalan =)


006-SIXREYES

No comments: