Saturday, March 28, 2009

DAKWAH! DAKWAH! AND......DAKWAH!




Dalam topik kali ini ana nk petik skit psl salah satu tanggungjawab kite sebagai seorng Islam iaitu menyampaikan AGAMA ISLAM atau kalo kurng formal nye berdkwah ttg Islam itu. Bende ni ana da ulang byk kali da, bhw manusia(umat Islam khususnye) diutskan ke dunia ini utk menjalankan 3 tanggugjwb iaitu sebagai:
a) Khalifah (2:30)
b) Da’ei (12:108)

c) ‘abid (51:56)

Tapi yang peliknye manekah umat Islam pada hari ini? Bukankah kita percaya bhw kita adlah umat yang terbaik. Bukankah kita sendri bermegah-megah dengan kehebatan Islam itu sendri? Malah Allah berfirman dlm surah ali Imran, ayat 110:

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik.

Bukankah kite sebagai umat Islam perlu yakin bhw Islam itu benar dan tiade agama setandingnye? Bukankh kite telah mewarisi Al-Quran dari Rasullulah SAW yg amt kite cintai? Bukankh juge dalam Al-Quran itu sendri sarat dengan firman2 Allah yg menyuruh kite mengajak orng ke dlam Islam atau dlm bhse mudahnye berdakwah. Dalam surah ali Imran, ayat 104:

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepadakebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik,serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.

Dan dalam surah al-Nahl, ayat 125:

Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.

Lihatla…….bukankah dalm Al-Quran itu sendri tlh memberi gambaran jelas ttg keperluan berdakwah ini? Tetapi mengape penyebaran Islam itu lemah berbanding agama2 laen? Kalo kite tgk agama Kristian itu sendiri giat bergerak dlam dakwah mereka walaupn di Negara Islam seperti Malaysia. Adakah ini menandakan umat Islam itu sndri x yakin dgn agama mereka sndri? Atau adakah kite telah anggap berdakwah ni hanye tanggungjawb ustaz2 or ahli2 agama shje? Atau mungkin kite fikir berdakwah ni da “old fasion” or da x relevan dlam generasi sekarng ini? Sukakah kite melihat Islam diperlekehkn atau dilabelkan sebagai ”terrorist”?


Sedarlah wahai saudara2 ku sekalian. Sesungguhnye hidup atau matinye Islam pade mase akan datng bergantung pde usaha mnyeber dakwah itu. Kalo kite x ambil langkh dari sekrng siapa yg nk kite harapkan......pastinye generasi2 sekrng ini. Kita x bleh melihat bhw Islam hnye bleh disampaikn oleh ustaz2 shje. Pastinye kite sebagai umat Islam itu sendri ade kewajipan berdakwah itu. Dan kalo kite x laksanakan kewajipan ini, Allah sendri telah berfirman dlm surah an-Nisa’ ayat 133:

Jika Allah menghendaki, nescaya Ia musnahkan kamu wahai umat manusia dan Ia datangkan gantinya dengan umat-umat yang lain. Dan adalah Allah Maha Kuasa melakukan yang demikian itu.

Maka rugilah kita jika kita abaikan tanggugjawb yg sememangnye menjadi tugas kita sejak ghazali lagi. Bak kata seorng ahli SIX REYES yg menarik hati ana: Rugilah kita kalo Islam bangkit pade satu hari nnt, dan kita tidak tergolong dlm kalangan orng2 yg membangkitkan Islam nnt.


So, bangkitlah wahai saudara2 ku sekalian. Marilah kita memartabatkan semula agama Islam yg suatu ketika dulu menjadi rujukan dunia. Gunakanlah segala cara yg diiktiraf syariat dlm menyampaikan Islam ini kpd teman2 manusia di seluruh dunia. Mereka yg bukan Islam juga mempunyai hak dalam menikmati kemanisan Islam itu. So what are we waiting for?? Let’s do it….


DAKWAH! DAKWAH! AND….. DAKWAH!

003-SIXREYES



2 comments:

Ansorullah said...

salam....
Jazakallah 003 atas peringatan yang cukup berharga...
Saya mungkin mahu mengimbas kembali kata2 yg pernah dan selalu kita dgr sblm ni...

"Para shbt dahulu, walaupun br je memeluk Islam sudah tahu ape tanggngjawab die perlu lakukan, dah mahu sebar risalah Islam kat semua, dah tau tanggngjawab yg plg utama dibebankan di atas setiap Muslim, yakni DAKWAH"

Ilmu Agama mereka pada ketika tu, xde laa banyak mane jika nak dibandingkan dgn kita sekarang ni, namun, tapi mereka sudah bersemangat ntuk sebarkan Islam... KITA ??
Para sahabat, merekalah generasi AL-Quran, Merekalah umpama bintang2 spt sabda Nabi SAW...
Rugilah kita, sudah tahu dan sedar ape yg perlu dilakukan tapi x bergerak.... sekadar ingatan bersama...

^_^ wallahua'lam

Anonymous said...

salam.. wah hebat la 003 ni..

jom!! dakwah dan dakwah dan dakwah.. bersihkan diri dan bersihkan org lain.. igt, tu tugas utama kita, biar siapa kita.. student.. tentera.. cikgu.. kita adalah islam dan daie secara semula jadi..

(yang dah lama nk tinggal comment on this post)

wslm