Monday, May 31, 2010

Assalamualaikum
Sekali lagi saya cube menulis. Utk berkongsi pengalaman. Harap ada pengajaran yang dapat diambil. Dan harap saya juga dapat turut berubah menjadi lebih baik.

Ehem....saya sedang sebok dengan exams. Memandangkan sekarang musim peperiksaan...adusshh memanglah sebok. Kini tinggal beberapa paper lagi sebelom saya dapat melangkau ke tahun berikotnye. Doa2kanlah..insyallah.

Saya ade terbaca harian metro...ada beberapa berita yang cukup sensasi utk saya renungkan. Antaranya permasalahan moral remaja. Memang makin terok remaja sekarang, orang tua pun..termasuklah saya. Masalah sosial di Msia memanglah makin dush3....merunsingkan..mengkagumkan..malah mendebarkan. Kes buang baby...sangatlah besepah. Kengkadang saya terpikir buang baby dah macam buang sampah kat Msia.

Dari tahun 90 an hingga ke hari ini...rasenye masalah sosial dikalangan pemuda pemudi makin terok.Terus terang saya bagitau..saya pon tak tau cmne nak menyelesaikan masalah ini. Omputeh kat US pon kalau compare dengan kes buang baby...rasenye dorng lagi kurang membuang baby banding dengan pemuda pemudi negara kita (mungkin sebab anak haram kat sana tak dipandang rendah atau mungkin takde malunya ade anak haram kat sana). Jadi kesimpulan kat sini masyarakat kite kire lebeh kureng macam arab jahiliyah laa...bezanya diorang tanam anak...kite plak..kasi campak dalam tong...kasi anjing makan....nyum3,,,sedapnye..kate anjing itu.

Cmne nak settle masalah ni.....boleh ke settle masalah ni dengan menonton akademi fantasia..atau pon adammaya (best cite ni) atau pon dengan menonton wayang cite2 omputeh hollywood ataupon hindi bollywood..ntahla kalau masyarakat kite xpeduli...sape lagila nak peduli. sume org buat hal memasing...sume org dok umah, hepi2 dengan anak bini...pegi keje..balik keje..dapat gaji..shopping..beli lampin anak...bayar sewa umah..bayar downpayment kereta....
Rasenye xkan settlela masalah ni kalau xde sape yg peduli....

Ahaa..nih nak crite sedikit pasal pengalaman saya...Saya tinggal kat satu kawasan taman perumahan di Malaysia. Kawasan perumahan saya banyak budak muda. Petang-petang saya join diorang main bola, walaupun beza umur saya dengan mereka agak jauh. Bila saya cuti biasanya saya akan buat tuition free untuk bebudak muda yang nak ambik SPM atau pon PMR. Saya pinjam satu rumah kosong dari pengerusi taman perumahan itu dan jadikan tempat nak tuition.
Tapikan yang datang adalah dalam 7 orang pelajar bermasalah.. semuanye perempit sejati. bayangkan ade sorang tuh waktu saya baru nak start mengajar..dia datang dengan lutut dan kepala terluka...tapi relaxje dia.."Sorryla bang tengah setting motor baru...saye terjatuh mase test motor tuh." Adeshhh ntah motor sape yang telah dibaraikan....Kesemua mereka adalah perokok tegar,,,jadi mereka meminta izin saya untuk merokok ketika kelas dijalankan. Saya pon izinkan....mereka semua suka datang class tuition saya.

Antara subject yang penah saya ajarkan adalah Maths dan English. Baiklah...bermula dengan maths.. saya bertanya kepada mereka.."Engkorang ni periksa sebelum-sebelum ni berapa markah yang korang dapat?" Mereka menjawab,"Bang, saya dapat 3, dia dapat 1, yang belakang nih dapat 5...." Mendengar itu saya merasakan cukup bangga kerana saya ingat mereka mendapat tempat ketiga, pertama, kelima dalam ranking kelas mereka...tetapi sangkaan saya nyata meleset, mereka hanya mendapat 1peratus, 3peratus, 5 peratus daripada markah 100 bagi peperiksaan mereka..
Bagaimana pula dengan English...permintaan pertama mereka adalah supaya saya dapat ajarkan mereka bagaimana untuk mencarut dan memaki dalam bahasa Inggeris. Tidak saya ajarkan sepenuhnya...itulah antara pengalaman-pengalaman manis saya bersama mereka.

Sebenarnya saya cuba untuk MENGENALI, MEMAHAMI & MEMBANTU mereka.....apa yang cuba saya simpulkan di sini adalah dengan 3 LANGKAH terawal di atas...insyaAllah kita sebagai masyarakat dapat mengubah keadaan jahiliyah di negara tercinta.

Sekian.

No comments: