Saturday, June 12, 2010

Bila aku Perasan Bagos

Assalamualaikum w.b.t
Entry kali ni nak gune 'aku', tak mau guna 'saya'...sama je sebenarnya..'aku' dan 'saya'..
Hahahahr,...bebaru ni aku rase aku bagos n best...dahla rasa bagos...rase best pulak tu. nak tau sebab ape....sebab bebaru ni ade orang puji seyh entry2 yang aku tulis. Perrggghhhh banggaaaa sungguh...dahlaaa bangga tetiba pulak aku rasa macam ketagih dengan pujian....kalau boleh nak mintak ramai lagi yang puji. Dan semua ini boleh menyebabkan aku jadi takabbur, suma'h,ujub, n riak sudeyhhh pasti. Haissshh penyakit hati ni....senang je si setan cucuk-cucuk aku...senang je hati aku berbolak balik...

"Marilah kita beriman sejenak. Sesungguhnya hati lebih cepat berbolak balik daripada isi periuk yang sedang menggelegak". Pesanan Ibnu Rawaahah r.a kepada Abu ad Dardaa' r.a. Sambil-sambil pesan Ibnu Rawaahah pegang tangan Abu ad Dardaa' r.a.

OKla.Memula aku nak minta maaf pada yang memuji..tak pasal-pasal korang dapat saham dosa. Aku faham niat korang baik...nak bagi galakkan kat orang supaya menulis dan berpesan-pesan pada kebenaran, tapi aku pon manusia biasa je..bukan Nabi (s.a.w), dan bukan malaikat. Aku memang cepat terase best dan bagos. Ish..ishh..isshh bestnye aku....(kata aku dalam hati).

Penyakit hati ni memang susah nak rawat...bila aku dah rase best dan bagos mulalaa aku susah nak terima pandangan orang, mulala susah nak terima teguran orang,...makin sombonglaa aku...
Baru je tadi aku bertekak dengan sorang minah ni sebab tak boleh terima pendapat dia..sia-sia sungguh aku panggil dia lembab....tak pasal-pasal dapat dosa free. Inila penyakit hati aku...bile dah terasa best dan bagos...orang lain cakap ape pon aku malas nak dengar..yelakan..sebab aku dah best...buat apa aku nak dengar orang lain cakap...sombongkan aku???Nauzubillah...tak nak la aku senasib dengan bekas ketua malaikat yang dilaknat.....

2:34
Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat, "Sujudlah kamu kepada Adam!" Maka mereka pun sujud kecuali iblis. Ia menolak dan menyombongkan diri, dan ia termasuk golongan yang kafir.

Hemm...nih baru rase best bile menulis blog belom lagi aku jadi pemimpin. Kalau aku jadi suami ke..pemimpin ke...mesti aku rase aku yang paling cool dan best...Yelakan...kalau jadi suami..isteri mesti kene dengar cakap aku..."Minah...ambilkan abang air kopi". Dapatla aku air kopi. Bile isteri bagi pendapat, "Abang minum kopi tak berape elok, banyak caffeine". kata Minah dengan lembut. Aku pun menjawab," Haish Minah, banyak pulak ko bebelkan". Tengok...pendapat isteri pon aku dah malas nak dengar..sebab..aku dah rase aku best. Sepatotnye aku dengar dan pertimbangkan apa yang nak dia sampaikan.

Kalau dulu masa aku jadi pemimpin kelas..(ketua darjah masa darjah 4). Bila ade budak bising je aku ambik nama dia..bagi kat cikgu..dan aku cukup rase best bile aku buat macam tuh. Bestnye aku...cikgu percaya kat aku seyh...Sepatotnye aku dengarla alasan-alasan bebudak yang bising tuh...tah dorang ade hal yg penting nak diskusi-diskusi ke...ni tak.. aku bagi je nama dorang..dan tak pasal-pasal dorang kene rotan. Yelakan...dorang bukannye baik dengan cikgu...kire dorang nih lemahlaa...bukannye boleh buat apa-apa pon kalau aku bagi nama dorang kat cikgu aku dulu..ingat cikgu aku nak percayake kat dorang..hahahah bestnye rase diri berkuase masa tuh...tengok bebudak kelas aku...ibarat aku tengok orang-orang yang lemah.

7:75
Pemuka-pemuka yang menyombongkan diri berkata kepada orang-orang yang dianggap lemah, yaitu orang-orang yang telah beriman di antara kaumnya, "Tahukah kamu bahwa Saleh adalah seorang rasul dari Tuhannya?" Mereka menjawab , "Sesungguhnya kami percaya kepada apa yang disampaikan."

7:76
Orang-orang yang menyombongkan diri berkata, "Sesungguhnya kami mengingkari apa yang kamu percayai,".

Hemmm tengoklaaa kesan kalau aku rase aku nih best...janganlaa aku jadi macam tuh (kalau ade sesapa bace entry ni doakan aku tak jadi macam tuh). Okllor....dah banyak membebel...tapikan kalau golongan para sahabat dulu..mereka ini mewajibkan kepada diri mereka untuk menghadiri jilsah-jilsah (perkumpulan) tafakkur, merenung diri, dan tanasuh saling nasihat dan menasihati di antara satu sama lain. Memeriksa jiwa-jiwa mereka...dengan cara ini mereka dapat mengelakkan dari penyakit hati yang murbahaya....

Sekian.


P.S: 1. Komen yang membina dengan pujian adalah dua mende yang berbeza. Komen sgt dialu2kan. Kutukan kepada penulis adalah dialu2kan jugak itupun kalau engkorang tak kisah nak bagi pahala korang kat aku..muahahahha.
2. Kalau korang nak puji aku hensem...aku tak kisah sebab pujian itu ditujukan kat Allah.( hahahah sisa-sisa perasan bagos yang masih berbaki kat hati)

2 comments:

Ansorullah said...

perasaan yang plg bahaye adalah bile rase dirinya shj yang betul dan terbaik... xpernah rase die wat salah, and asyik2 org lain je xbtol... that's arrogant, rite?

bila ada lg perasaan spt itu, masih besar lg jahiliyyah dalam dirimu... ingat-mengungati, muhasahab diri dan tarbiyyah diri adalah cr untuk menghilangkan nya... Jom!

ayen =D said...

cara menulis yang memberi peringatan, tapi sangat dekat dengan kehidupan sebenar.. mmg bagus what..!

tgk ayat2 cinta tak,part yang dalam penjara,apa lelaki tua tu nasihat si Fahri? ke, dalam novel dia? hmm.. bila Fahri tu rasa dia ala2 bagus dah..semua mende dia jaga.. perfecto.. makin besar ujiannya, dan boleh jadi ujian tu sipi2 je, susah nampak. dh dh.. apa aku merapik ni..

thanks!

** kenapa tulisan kaler merah? pening woo..