Tuesday, June 8, 2010

Pagi yang gelap

Assalamualaikum w.b.t
n Selamat pagi....
Hahaha..hari ni saya takleh nak tido...insomnia agaknye...jap lagi kol 8 kene pegi class kat spital entah ke hapa namanya (nama hospital dalam bahasa polish). Emmm...saya nk bercerite..taktaula best ke tidak....layan je laa dulu...

Masa saya darjah 6 saya adala discuss2 dengan abang saya....tajuk yang kami bualkan adalah: Antara pendidikan dan pengalaman..mana yang lagi penting? atau dalam bahasa omputeh..which is more important..education or experience?(maaf tajuk agak furuq). Jadi kami pon berdebatlaaa....saya masa tu mati-mati cube tegakkan experiences adelah lagi bagus n best sebab kalau ade pengalaman nanti luasla pandangan....bile luas pandangan bolehlah kite pandang ke timur atau ke barat...dan dari situ kite dapatla kutip ilmu dan teknologi....Tapi walaupun saya duk gebang-gebang kat abang saya....dia tetaplaa dengan pendirian dia..abang la katakan....mesti dia ade ego...lagipon beza umur kami agaklaa jauh..masa saya darjah 6 dia dah masuk uni kalau tak silap saya. Hujah abang saya pulak: Seorang lecturer yang penah bekerja sebagai engineer selama 10 tahun, mampu menyampaikan pengalamannya selama tempoh itu kepada para pelajarnya dalam class yang diajarkan...Adeehhh...saya masa tuh tension...abang saya pon 'panas' memandangkan kami berdua macam tak nak mengalah. Perdebatan kami berlanjutan dengan aksi tinju- meninju..di mana saya akhirnya melalak menangis setelah rusuk kiri saya dicedok tanpa ragu-ragu oleh abang saya.

Sekarang nih dah lebih sedekad peristiwa itu berlalu. Kami dah tidak berdebat..kalau ade pon tak sampai tinju-meninju..sebab saya dah makin gagah..abang saya plak makin boroi..hahaahar (sorryla bang). Mesti dia takut dengan saya sekarang...tapi yang pasti kami dah dewasa..dan semakin matang insyaallah....
Cuma baru-baru ini saya terfikir lepas dengar tazkirah berkaitan tarbiyyah. Education rerupanya sangatlah penting dan merupakan asas pembinaan individu muslim. Kalau kite tak dididik dengan islam (kata kerja) maka takkan terbinalah kita sebagai individu muslim. Dan kalau tak terbina individu muslim macam mana nak terbina masyarakat muslim..negara islam dan seterusnya...Rasulullah S.A.W terus mendidik dan mendidik dan mendidik dan mendidik....sehingga wujudnya Madinah, negara islam. AHAA.....penting kan education...kire abang saya ade betulnya jugak..tak sia-sia dia tinju maut rusuk saya dulu. Contoh macam hukum hudud...kalau nak laksanakan hukum hudud, kenala didik dan fahamkan masyarakat tentang islam dan hudud, bukannya dengan memberontak atau membantai mana-mana pihak, baik kita didik dan pahamkan masyarakat tentang islam... dan bila masyarakat dah paham dan terdidik..dengan automatiknya transformasi akan berlaku...bukannya transformers.

Lagi satu kan...saya masih tercari-cari apa maksud kemajuan dalam islam. Maju tuh dari sudut mane ye...pening saya fikir..yang biasa saya dengar majulah sukan untuk negara...kemajuan dari sudut itu saya agak jelas..tapi untuk islam apa yang dimaksudkan dengan kemajuan. Ekonomi ke...binaan ke... macam kat negara-negara Islam sekarang banyak sudeh bangunan-bangunan tinggi seyyhh. Banyak public transport yg sophisticated, ini ke maju??? Mungkin.....
Jadi disebabkan masih blur-blur ayam saya pon pegila bace blog orang lain....dan dapatlah sikit ilham. Kalau saya salah interpret tolong betolkan saya ye...tapi inilah pendapat yang tak tau boleh pakai ke tidak (maafla saya budak baru blajar kalo salah tolong btolkan); Zaman Nabi dulu kemajuan islam diterjemahkan melalui amalan fardhu dan sunnat. Masa tuh orang islam maju apabila mereka berlumba-lumba untuk membuat kebaikan yakni amalan-amalan mereka. Tanpa disuruh mereka melakukan amalan-amalan yang diajarkan oleh Nabi. Kemajuan dalam amalan, yakni kemajuan mereka mencintai Allah dan rasulNya, kemajuan iman....dan bila iman sudah maju...segalanya akan maju....ingat kan kisah Muhammad Al Fateh.
Constantinople will be conquered by the blessed leader and a blessed army...and the prophecy was already fulfilled....kejayaan yang berkaitan dengan kemajuan..pikir-pikirkanlah yea...saya kene siap-siap gi class...pegi dulu!!!

Sekian.

No comments: